Artikkelindeks

Lørdag 13. september var det stor aktivitet og mange innom Råstad stasjon da Råstad Stasjons Venner arrangerte Åpen stasjon.  NJK Vestfold deltok med modelljernbane og en salgsavdeling med velassortert utvalg av bøker og kalendere. 

Arrangementet var i utgangspunktet markedsført som Råstad-dagen, slik den gjennom flere år hadde blitt gjennomført med ulike utstillere.  En rekke ulike utstillere hadde blitt tilbudt utstillingsplass, men tilbakemeldingen var nedslående - av 15-20 utsendte invitasjoner kom det kun tilbakemelding fra to-tre.  Først ble det bestemt å avlyse, men etter litt diskusjon ble det enighet om å gjennomføre arrangementet som Åpen stasjon, med Råstad Stasjons Venner og Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold som eneste aktører.  Det gjorde at stasjonen og jernbaneinteressen fikk all oppmerksomhet.  Oppsummeringen av dagen viste at dette var et vellykket foretagende, noe som absolutt frister til gjentagelse.

Men nå til dagen slik den forløp.  Vi starter inne.

Det gjøres klart til dagens innrykk - Johan Svorstøl (t.v.) og Kjell Navestad ser at alt er på plass og klart til å motta besøkende.

Märklin-delen fikk besøk av Kjell Navestads svenske Da-lok, her trekkraft for et lite persontog.

På veggen har en hylle kommet på plass, fylt med høyverdig litteratur - jernbanelitteratur.  Det som ikke fant plass på veggen, ligger på et bord.  Da er alt klart! Solen stråler, det blir en flott dag! 

 

Ute var det også klart til å ta imot hordene.

Ole Jonny Flateby (t.v.), Tom Hansen, Svend-Erik Larsen og Finn Bolt-Hansen er på plass og nyter det flotte være i fulle drag. 

Et viktig telt - serveringsteltet!  Her er alt klart for å by på kulinariske gleder som vafler og pølse i brød.  Eller i lompe.

-Værsågod, hva kan vi friste med?  Til høyre vinduet til lokalavdelingens mj-rom, under vinduet henger banneret som forkynner at Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold er i farten.

Da venter vi på storinnrykket.

 

Inne igjen, lokalavdelingen tiltrekker seg oppmerksomhet.

Modelljernbane har en magisk kraft på både liten og stor … 

Et Signatur-tog kommer rundt svingen.  Eller type 73A som det vel heter ...  Uansett, med lys og lyd er det en oppmerksomhetsskaper.

Ole-Jonny Flateby ser toget gå, Stefan Bårli Hansen har full kontroll.  Og solen sender sine lyse og varme stråler inn i rommet ...

 


 

 

Tilbake ute i det fri.

Kvart over elleve, det er et kvarter siden annonsert åpning.  Enn så lenge er det rolig.  Tog 811 har stoppet på Torp Sandefjord lufthavn holdeplass, ...

... og bommene for Feensveien ligger nede.  Den røde bygningen som ligger mellom Råstadveien og Vestfoldbanen, er en gammel smie.

Man kan si hva man vil, men det er et faktum at tog og jernbane har en særlig tiltrekningskraft på mange, her illustrert ved en variant av tidligere tiders stasjonskop.

Skinnegående køyregreier, eller dresin som det heter, er spennende innretninger for den oppvoksende slekt.  Mens mamma følger nøye med, er brødrene Martin (t.v.) og Ole Jørgen Flaatten i gang med å utforske dresinens hemmeligheter.

Pappaen, Hans Jørgen Flaatten, følger etter i sporet når Martin (t.v.) og Ole Jørgen er på dresintur. Ole Jørgen bærer tippoldefarens uniformslue, baneformann Peder Pedersen som visstnok hadde ansvaret for strekningen Gokstad-Råstad.

To brødre på tur.  Det skulle bare vært mulig å kjøre lengre ...

 

Inne er det stor aktivitet, togtettheten er forholdsvis stor.

Stordriftsdag.  Signatur-sett, Di 4 med type 5-vogner og Da med persontog.  I bakgrunnen en tysk BR 214 med godstog, til høyre en Di 8.

Parallellkjøring.  (Får håpe den svenske lokføreren har gode solbriller og en stor solskjerm ...)

Svend-Erik Larsen har samlet Märklin i mange år, her tar han en titt på den spede starten til mj-anlegg i klubbregi.   Da-en tusler avgårde med et passe langt godstog.

Mange var innom, både den eldre garde … 

… og de yngste som synes det er godt med en bestemorhånd å holde i. 

En El 18 har tatt over det toget Di 4 var forspent.

 


 

 

Det har gått et par timer, og ute er bord og stoler godt besatt.

Blant de som fant veien innom Råstad denne dagen, var et ektepar som var på sykkeltur i finværet.  Og hva var vel bedre enn en stopp med kaffe og vaffel?

Praten går rundt bordene.

Døren til kontoret er åpen.  Tett innpå gjerdet står stasjonskopen, og skulle du sett - ...

... sannelig kom det et tog.

 

Åpen stasjon går mot slutten, men inne er det fortsatt aktivitet, og vi får beviset på at dagens ungdom har andre interesser enn bare PC og dataspill.

Stefan Bårli Hansen har overlatt kjørekontrollen til Sander Haakonsen, ...

… en gutt fra nabolaget med en sunn interesse for tog og jernbane. 

Med et sikkert grep om kjørekontrollen, tas Signatur-settet inn i spor 1, ...

... hvor det med vaktsomme følges der det kjører ut i motsatt ende.

Sander Haakonsen var et vitebegjærlig bekjentskap, spørsmålene kom tidvis tettere enn hagl.  Men som Torkjell Berulfsen en gang sa til Knut Borge da de moret det Kongelige norske folk med blant annet radioprogrammet Borgulfsen:  -Bare spør du gutt, det er det du lærer av!

Den unge mannen hadde utvilsomt en flott opplevelse denne lørdagen hos Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold på Råstad stasjon.

 

Et særdeles vellykket arrangement går mot slutten.

Tog 820 ankommer Torp Sandefjord lufthavn holdeplass, og noen bryter opp mens andre holder på plassene solveggen så lenge som mulig.

 

 Dersom du ikke var innom, følg med på Hva skjer i Vestfold og notér neste Åpen stasjon i kalenderen din.  Du vil garantert ikke angre.