Artikkelindeks

Da høstens program ble utarbeidet, bestemte styret seg for å prøve noe nytt, og 24. september 2014 ble Holger Schlaupitz, Naturvernforbundet, og Per-Eivind Johansen, fylkesordfører i Vestfold, invitert til samtale med tema Vestfoldbanen og byene må utvikles i takt

Rommet er gjort klart for kveldens møte, stolene er arrangert som i en kino- eller teatersal.

Lokalavdelings leder Hans Morten Tamnes ønsker Holger Schlaupitz og Per-Eivind Johansen velkommen til samtale om Vestfoldbanens og byenes utvikling i årene som kommer. 

Det var på forhånd avtalt at Holger Schlaupitz skulle innlede med et foredrag, men han måtte allikevel forsikre seg om at det var greit at han fikk gå foran Vestfolds fylkesordfører Per-Eivind Johansen.   Og det var det.

 

Samtalen mellom Per-Eivind Johansen og Holger Schlaupitz og den påfølgende meningsutvekslingen med de tilstedeværende, ble altså innledet av sistnevnte.

Naturvernforbundets Holger Schlaupitz åpnet med foredraget "Mer enn bare skinner og tog!".  For å få de reisende til å velge toget fremfor bilen, ble det vist til tall som sier at reisens tid og nærhet til kollektivtilbudet er en viktig faktor.  Fylkesordføreren og de øvrige tilhørerne følger interessert med.

Også de som hadde funnet seg plass i den myke delen fulgte oppmerksomt med.

Er det slik rutetabellen vil se ut om noen år?  Et tankeeksperiment basert på at Vestfoldbanen er ferdig modernisert og Sørvestbanen fra Porsgrunn til Brokelandsheia på Sørlandsbanen er bygget.

 

"Handlingsplan for kollektivtransport" ble lagt frem av regjeringen 5. september. I handlingsplanen skriver regjeringen at den lokale arealpolitikken og knutepunktsutvikling i større grad enn tidligere skal legges til grunn for prioriteringene mellom ulike baneprosjekter.

Det var plass til noen flere tilhørere ...  –Kravene som stilles i handlingsplanen, betyr i prinsippet at de fylkene som satser på knutepunkter og hus, næringsliv og arbeidsplasser i nærhet til jernbanen, vil få mer penger til sine traseer. Det betyr konkurranse. Vil Vestfold vinne den? spurte Holger Schlaupitz og utfordret Vestfolds fylkesordfører Per-Eivind Johansen.

Holger Schlaupitz foredrar om morgendagens jernbane, gjennom vinduet ser vi dagens jernbane, som bortsett fra ombygging fra smalspor til normalspor (1949) og elektrifisering (1957), ligger slik den har ligget forbi Råstad siden 1881.  Men de siste årene har mye skjedd, og mer kommer til å skje i de nærmeste årene.

 

Turen var kommet til fylkesordføreren, som blant annet svarte på utfordringen han var gitt.

Fylkesordfører Per-Eivind Johansen fortalte om arbeidet i "Plattform Vestfold", hvis eneste oppgave er å arbeide med utvikling av jernbanen i fylket.  I dette ligger blant annet knutepunktutvikling.  –Vi jobber med å styrke byene og unngå handlesentre langs E18 som ville oppfordret til bilkjøring, og togstasjonene ligger nesten på torget i de fleste byene.  Til venstre i sofaen sitter Eivor Jerpåsen, journalist i Sandefjords Blad.  Avisens nettartikkel om møtet er gjengitt med tillatelse, se nederst.

 

Vestfold er det fylket i landet hvor det i øyeblikket brukes mest på jernbaneutbygging, 12 milliarder.  Innen 2028 er det planen at dobbeltsporet gjennom Vestfold skal være klart, og at det da vil være mulig å kjøre tog med hastigheter opp til 250 kilometer i timen.  At Vestfold vil nå opp i konkurransen om planleggingen av knutepunkter, så ikke fylkesordføreren som noe problem.  –Men det er viktig at vi sørger for at de riktige arbeidsplassene med mye folk ligger nært, og at all kollektivtransport samkjører slik at det blir så lett som mulig. 

Arbeidet i "Jernbaneforum Sør" er viktig for jernbanens utvikling.  En sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen ved bygging av Sørvestbanen fra Porsgrunn til Brokelandsheia, betyr at regioner knyttes tettere sammen.  Forkortet reisetid vil gjøre det mer attraktivt å pendle over lengre strekninger enn i dag.  Med Vestfoldbanen ferdig utbygget, vil reisetiden fra Porsgrunn til Oslo være kortere enn det den i dag er fra Sandefjord til Oslo.