Jernbanenyheter

Toglederne får utfordringer med flere aktører på skinnene

Hvis regjeringen får det som den vil, kommer det til å bli atskillig flere selskaper som skal kjøre persontrafikk på norske skinner i løpet av de neste årene. Det kan by på utfordringer. 

NJF Magasinet

Like miljøvennlig å kjøre bil som å ta tog

Ifølge NSBs billetter er det ikke mer miljøvennlig å ta toget mellom Steinkjer og Trondheim enn å kjøre bil. – Beklagelig, sier gruppeleder i Miljøpartiet. 

NRK Trøndelag

Slik snudde det for Bergensbanen

For noen år siden virket Bergensbanen ute i mørket, skjøvet til side av det moderne Intercity-prosjektet på Østlandet. 

Bergens Tidende

Frykter forsinkelser av jernbanebygging

Fylkesordførerene i Telemark, Oppland og Østfold er bekymret for at byggingen av Intercitytriangelet på jernbanen blir forsinket. 

NRK Telemark

Raus på Arna stasjon: Solberg delte ut penger i hjemfylket

Statsminister Erna Solberg (H) delte ut sentrale biter fra Nasjonal transportplan (NTP) på Arna stasjon i Bergen tirsdag. 

ABC Nyheter

Stasjon på Avtjerna

Utbygging av boliger på Avtjerna sies å være utelukket dersom det ikke lages stasjon på ny Ringeriksbane. 

Budstikka

Hvor skal godstogene gå?

Skal godstog mellom Oslo og Göteborg benytte det nye dobbeltsporet? 

Sarpsborg Arbeiderblad

Nå reiser de landet rundt og drysser samferdselsgaver - i Oslo løftes jernbanetunnel frem

Ny jernbanetunnel under Oslo rykker frem i køen når Regjeringen og støttepartiene er nær full enighet om ny nasjonal transportplan. 

Aftenposten

Pendlere og studenter sørger for rekord for Trønderbanen

Aldri har så mange reist med tog på Trønderbanen. 

Adressa

Tid for raskt tog i Trøndelag

Vi står foran et linjeskift for jernbanen i Trøndelag. Når har Bane Nor slått fast at et nytt dobbeltspor skal gå i lang tunnel mellom Ranheim og Hommelvik. 

Adressa

Advarer mot tog-stopp på Hamar

NHO Innlandet frykter hele regionen vil lide dersom dobbeltsporet aldri kommer til Lillehammer. 

Gudbrandsdølen Dagningen

Nye Prinsens gate åpnet i dag, skal gi liv i trauste Kvadraturen

I dag ble nye Prinsens gate endelig åpnet etter to år med byggearbeider og 490 millioner kroner i kostnader.

Vårt Oslo

Utstillingsåpning: På skinner

Visste du at t-banelinja Majorstuen-Holmenkollen åpnet allerede i 1898? Jubileumsutstillingen «På Skinner» viser hvordan banenettet har utviklet seg fram til i dag.

Oslo Museum

Trang start for Nye Prinsens gate

I dag er det offisiell åpning Nye Prinsens gate som er øremerket for trikketrafikk i to retninger. Dagen fikk en dårlig start. 

Aftenposten

Par mistet toget på Finse stasjon. Bestilte sjøfly til Bergen

– Jeg har nok historier til å skrive en hel bok, sier tidligere stasjonsmester på Finse stasjon. 

Bergens Tidende

Brann i togvogn etter at kjøreledning ble revet ned

Søndag formiddag var det full brannutrykning til Hvalstad stasjon.

Budstikka

Sløyf navnet superbuss

Da Trondheim satset på buss, var det et valg av det nest beste. Det beste hadde vært bybane i egen trasé. 

Adressa

På god vei til å satse fullt ut på Bybanen

Fagetaten i kommunene mener at Bybanen til Fyllingsdalen bør bare være begynnelsen. På en skikkelig ringbane som dekker det meste av Bergen vest. 

Bergensavisen

Tunnelen som vi heier på

Skinnegangen har definitivt gjort sitt. Skinner, sviller, stolper og kabler skal vekk. Fjellet har effektivt omfavnet toget. 

Jarlsberg Avis

Trikk i tunnel gir sykkelfelt i Kongsveien

Oslo kommune vil fjerne trafikkproppen nederst i Kongsveien. Trikken skal inn i fjellet for å gi plass til sykkelfelt. 

Aftenposten

I Sverige har 1000 av disse redusert støy og økt levetiden på skinnene

Nå har Norge fått sine fem første. 

Teknisk Ukeblad

Kongsveien: Gode nyheter for alle trafikantgrupper

Trikken i tunell, tosidig sykkelfelt, god plass til fotgjengere og bredere kjørefelt for bilene. Dette er den anbefalte løsningen for den kronglete og smale delen av Kongsveien mellom Sjømannsskolen og Konows gate.

ByplanOslo

Jernbanereformen kan gi forsikrings-sjokk

Hvert enkelt selskap må tegne egne forsikringer. Stortinget har ikke blitt informert om kostnadene. 

Frifagbevegelse

Jernbanereformen sender leder­lønningene til værs

Da Jernbaneverket ble til foretaket Bane NOR hoppet lønnen for topplederen opp mer enn 75 prosent. Samtidig skal selskapet spare 500 millioner kroner for å bli konkurransedyktig. 

NRK

Hustle på Hasle

Der bygder i distriktene raser over at lensmannskontoret forsvinner, frykter lokalmiljøene i Oslo at nærmeste holdeplass blir nedlagt. 

Dagbladet

Fornebubanen: Nok et hinder ryddet av sporet

Siden flyplassen på Fornebu ble nedlagt i 1997, har det vært snakket om og planlagt en bane til Fornebu. Nå ryddes siste byråkratiske hinder av veien.

ABC Nyheter

Taggere tatt etter å ha tagget «tog» på toget på Marienborg

Slik så det ene av togsettene ut etter taggingen i oktober i 2015. Nå er en mann dømt i forbindelse med saken. 

Adressa

Prinsens gate åpner – trikken tilbake

Fra mandag 27.februar er trikken tilbake i en vakkert nyoppusset Prinsens gate etter to år med omfattende arbeider. 

Sporveien

11 ting du trenger å vite om superbuss

Det er skrevet og sagt mye om superbuss i Trondheim. Her er 11 punkter som kan gjøre deg litt klokere. 

Adressa

Her kan du gå tur på den nye togstasjonen – før den er bygget

Bruker VR i planleggingen av nye Sundvollen stasjon. 

Teknisk Ukeblad

NSB beklager: Bare fem av ni tog i rute

Klokken klokken 14 i ettermiddag fikk NSB melding om teknisk feil ved et tog på strekningen Eidsvoll–Skien. 

Tønsbergs Blad

InterCity: Mest mulig i «rør», innom der folk bor og «strake» veien!

Hva med en Tønsbergbane og en Vestfoldbane? Og hvorfor er ikke flytogbanen Torp–Gardermoen tatt med i forprosjektet? Hva med lokaltog på strekningen Tønsberg–Larvik?

Sandefjords Blad, debatt

Gaustabanen og Vatnedalen-buss igang for sesongen

Lørdag åpnet Gaustabanen og Gaustatoppen Turisthytte for sesongen, og i den forbindelse startet også skyttelbussen fra Gaustablikk (Vatnedalen) til Gaustabanen. 

Radio Rjukan

Dette er lokførernes mareritt

Denne videoen ble tatt for noen uker siden mellom Haugastøl og Ustaoset. 

Bergens Tidende

La ikke Tønsberg sentrum bli en transportsentral

Det er viktig å sørge for at Tønsberg er attraktiv ikke bare for egne innbyggere men også for tilreisende. 

Tønsbergs Blad

En svært tydelig og gledelig avklaring

Fylkesordfører Ole Haabeth er fornøyd med at samferdselsdepartementet nå tydelig slår fast at InterCity-traseen gjennom Østfold skal gå innom byene. 

Sarpsborg Arbeiderblad

Nei til rett linje på Østfoldbanen

Samferdselsdepartementet sier nei til å utrede flere jernbanetraseer gjennom Østfold enn alternativet gjennom alle byene. 

Fredrikstad Blad