Jernbanenyheter

Slik kommer dobbeltsporet 1.180 meter nærmere om dagen

Nå har man startet leggingen av det 22,5 kilometer lange dobbeltsporet mellom Larvik og Porsgrunn. 

Østlands-Posten

Dobbeltspor bare en bløff eller en skandale?

I fjor ble det med pomp og prakt åpnet ca 17 kilometer med dobbeltsporet jernbane langs Mjøsa. 

Hamar Arbeiderblad

For dyrt å bygge Grenlandsbanen

Samferdselsdepartementet har fått ei anbefaling om å ikkje bygge Grenlandsbanen. På grunn av høge kostnader og lågt folketal vil den ikkje vere samfunnsøkonomisk lønnsam. 

NRK Telemark

Øker trykket for flere tog på Dovrebanen

Arne Braut (Sp) vil få med seg resten av kommunestyret på å øke presset for timersavganger på Dovrebanen. Prislappen er 830 millioner kroner. 

opp.no

Vifta det grøne flagget for siste gong

Berre éin har jobba lenger enn han på jernbanen. No går Jon Kronstad av med pensjon. 

Avisa Hordaland

Skal kjempe for Nordnorgebanen

Martin Henriksen var hovedtaler på 1. mai-arrangementet i Nordkjosbotn. Der kom ei utfordring på banen. 

Nye Troms

Strømbrudd skapte kaos på Østfoldbanen

Bane Nor meldte i 13-tiden tirsdag om at togtrafikken var stanset på Østfoldbanen på grunn av et strømbrudd på Ski stasjon. 

Moss Avis

Togkonkurranse ett år forsinket: Tidligst i 2019 vil andre enn NSB få kjøre persontog i Norge

I en pressemelding som innleder med å fortelle om milepæler i jernbanereformen opplyser Regjeringen at gjennomføring av konkurranse på norsk jernbane er utsatt fra 2018 til 2019. 

Aftenposten

Jernbaneverket vil utvikle godsstrategi for Raumabanen

Vil endre de kommersielle forutsetningene for å lysne framtidsutsiktene. 

Romsdals Budstikke

På sporet av rallaren

Med industrialiseringen av Norge blomstret også utbyggingen av landets kraftverk, kommunikasjonslinjer og transporttraseer. Og den som bygde anleggene, var rallaren.

Vestviken24.no

Kinas gigantprosjekt på skinner

For første gang har et frakttog kommet på skinner helt fra Storbritannia til Kina. 

NRK

Ekspert om arbeidet til svenskeid entreprenør: «Antallet ujevnheter er uvanlige i verdenssammenheng»

Derfor kan ikke togene kjøre i 200 km/t langs Mjøsa, slik de skulle. 

Teknisk Ukeblad

Mener Bane Nor kjører solo: – Egenrådig opptreden

Ole Kristian Udnes (H) undres over at Bane Nor kommer med tunnelløsninger for Ringeriksbanen før det er avgjort om det kommer stasjon på Avtjerna. 

Budstikka

Disse kassene stoppet fly og tog på Røros

Politiet vet ikke hvorfor det ble utslag på en test for sprengstoff under en rutinemessig kontroll på Røros lufthavn torsdag ettermiddag. 

NRK Trøndelag

NRK utvider antall stopper med Sommertoget

Også Tolga og Os får sendetid.

Arbeidets Rett

Store forsinkelser i togtrafikken

Problemer for togreisende i hele fylket.

Sandefjords Blad

Departementet overtar tog- og billettselskap

Eierskapet til Norske tog AS, Mantena AS og Entur AS er overført fra NSB til Samferdselsdepartementet. 

Østlendingen

Vil ha hele Rørosbanen elektrifisert så raskt som mulig

Røros- og Solørbanen jernbaneforum har hatt styremøte og vurdert regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan 2018-2029. 

Arbeidets Rett

Dette ønsker leserne seg i Lokstallen

Det har opp gjennom årene vært mange forslag til hva gamle Lokstallen i Gjøvik kan romme. 

Oppland Arbeiderblad

Hun skal få Bane Nor på skinner

Marianne S. Aasen skal få jernbaneeiendommene til å gå på skinner. 

byggdrifteren.no

Liv Signe Navarsete ut mot jernbanesatsingen

Håper Østfold Sp ikke er enig. 

Fredrikstad Blad

Bybanen vinner kampen om flypassasjerene

Bybanen bruker lang tid mellom Flesland og sentrum, men er så mye billigere at den likevel kan forsyne seg grovt av passasjerene. 

Bergensavisen

12 boliger må rives for å gi plass til Bybanen

12 boliger i Fløenbakken må rives for å gi plass til bybanetraseen til Fyllingsdalen. 

NRK Hordaland

Slik så det ut sist tog ble rammet av en alvorlig ulykke på høyfjellet

Nå skal ny beredskapsvogn redde liv. 

Bergens Tidende

Bybane her liksom?

Bypartiet i Skien mener at det er altfor tidlig å snakke om en bybane i Skien nå. 

Telemarksavisa

Vintervold og Nergård til Stortinget med høringsinnspill

Tirsdag kveld møter de transportkomiteen på Løvebakken. 

Arbeidets Rett

Så mye venter folk på toget

2351 tog på Vestfoldbanen ankom endestasjonen etter planlagt rutetid i fjor. Det utgjør i underkant av 20 prosent av togene. 

NRK Vestfold

Person omkom etter togpåkjørsel

En person omkom etter å ha blitt påkjørt av toget på Kongsvingerbanen. 

Glåmdalen

Nå er overgangen åpnet igjen

Etter mange utsettelser kan nå trafikken passere jernbaneovergangen igjen. 

Østlands-Posten

Lover færre direktører og flere konduktører

Med Sp i regjering vil Trygve Slagsvold Vedum snu opp ned på den blå jernbanereformen og sentralisere NSB. Det vil komme de reisende til gode, mener SP-lederen. 

Dagbladet

Politikerne må ta initiativ til lyntog mellom Steinkjer og Oslo. Før Bergen blir prioritert

Nå begynner mange å innse at lyntog for transport av både folk og gods, med 6–10 stoppesteder underveis mellom de største byene, er det eneste bærekraftige alternativ for langtransport. 

Adressa

Sikker på suksessbane i nord

– Hele landet vil nyte godt av en jernbaneutbygging i Nord-Norge. Milliardene den vil koste kommer vi til å tjene inn fort. 

Dagsavisen

Her måtte Bane Nor åpne bommen manuelt

Lørdag formiddag var det bom stopp igjen ved jernbaneovergangen ved Kjellberg i Sandefjord. 

Sandefjords Blad

Finnes det håp for Tinnosbanen?

–Ja, jeg har god tro på at Tinnosbanen har en framtid, sier fylkespolitiker og fungerende stortingsrepresentant Lise Wiik, som understreker at Tinnosbanen tross alt ikke er nedlagt. 

Telemarksavisa

Jernbaneverket brukte to milliarder på konsulenter

Jernbaneverket, som nå er erstattet av Bane Nor, brukte 2 milliarder kroner på konsulenter fra 2011 til 2016. Det er også avdekket flere brudd på regelverket. 

Teknisk Ukeblad

Bygger ny jernbane i nord

Mens regjeringen vil ha nok en utredning om jernbane i Nord-Norge, går nordsatsingen allerede på skinner i vårt naboland i øst. 

Dagsavisen

170 nestenulykker mellom traktor og tog

De siste fem årene har det vært 170 nestenulykker mellom traktor og tog. I tillegg har det vært fire kollisjoner, en med personskade. 

Adressa