Jernbanenyheter

Argumentene mot bybane på Bryggen blir stadig sterkere

I hvilke andre byer enn Bergen argumenteres det med at tungtrafikk i tette, sårbare og historiske sentrumsstrøk er byutvikling?

Bergens Tidende

Togstormannsgalskap

Både FB og Demokraten presenterer i dagens aviser (18/2) planer om høyhastighetstog. Oslo – Gøteborg, 400 km/t og en times reisetid lyder fantastisk, men er det realistisk?

Fredrikstad Blad

Tre grep for å få passasjerene tilbake til toget etter koronakrisen

Jernbanesektoren ble skadeskutt av koronaen på verst tenkelig tidspunkt. Skal vi få passasjerene tilbake på toget må vi øke tog-kapasiteten, knytte jenbanen tettere til Europa og gjøre toget til den foretrukne, miljøvennlige reisemåten for alle.

Teknisk Ukeblad

Nei, trikken er ikke en velsignelse i byutvikling

Leddbusser er nå også utslippsfrie og flyter relativt stille og fleksibelt gjennom alle byens temporære hindringer. Trikken er et tvilsomt element i Oslos bybilde. Det vises tydelig ved at den må ha egne trafikkregler for å fungere. Den har ikke engang stopplikt i fotgjengeroverganger.

Aftenposten

Person påkjørt av toget

Ifølge politiet skal en person ha blitt påkjørt av toget ved Drolsum i Modum kommune.

Drammens Tidende

Realistisk med containere på tog fra Sjursøya til Alnabru

Sydhavna har potensial for den største godsoverføringen fra vei til jernbane som eksisterer i Norge i dag, hevder Oslo Havn KF.

mtlogistikk.no

Bane Nor vil ha ny organisering: – Designet er feil

Bane Nor mener dårlig arbeidsdeling med Jernbanedirektoratet er en viktig del av forklaringen på de store kostnadsoverskridelsene de siste årene.

Aftenposten

Svorsk samarbeid om raskere tog

Arbeidet som kan føre til en raskere og bedre togforbindelse mellom Oslo og Stockholm har startet, opplyser samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

Dagsavisen

Lokalpolitikere i Senterpartiet vil ha Frognerseterbanen forlenget til Tryvann

Koronakrisa har nok en gang vist hvor glade oslofolk er å komme seg ut i skog og mark. – Nå er det på tide at T-banen åpnes til Tryvann, mener Senterpartiet.

Vårt Oslo

Profilerte lokalpolitikere om togprosjekter: – Verdt å kjempe for!

Dobbeltspor, tunnel eller nye traséer? Hva skjer med fremtidens jernbane i Indres distrikt?

indre.no

Grunneiere får 50 millioner i erstatning av Bane Nor

To grunneiere langs den nye Follobanen ble tilkjent over 50 millioner kroner i erstatning etter at gårdene deres ble brukt som deponisted for tunnelmasse.

Avisa Oslo

Beruset mann kjørte inn på trikkesporet: – Ser veldig alvorlig på saken

Politiet fikk melding at en bil hindret trikken og hadde kjørt på trikkesporet lørdag morgen i Majorstukrysset.

Avisa Oslo

Lastebil sto fast på jernbaneovergangen

Politiet fikk melding om en lastebil som sto fast på jernbaneovergangen på Steinberg rett over halv fire fredag ettermiddag.

Eikerbladet

Barn akte mot togspor – toget måtte nødbremse

Politiet sier at lokføreren av toget oppfattet hendelsen som «særdeles farlig».

ABC Nyheter

Brynsbakken-naboer frykter at bystyret skal ta avgjørelse på falske premisser

Bane Nor mener det ikke vil være mulig å bygge lokk over hele sporområdet i Brynsbakken. Bygningsingeniør og Vålerenga-beboer Trond Bølviken mener jernbaneselskapet tar grundig feil.

Vårt Oslo

Kompromiss om Nittedal stasjon: River vokterboligen, bevarer godshuset

Bane Nor og Fortidsminneforeningen i Nittedal har inngått en avtale.

Varingen

Jernbane rundt Oslo og i Trøndelag stenges i påsken

Flere togstrekninger på Østlandet og i Trøndelag blir helt eller delvis stengt når arbeid skal utføres i påskeuka.

ABC Nyheter

100 000 til gammel og tro tjener

Gledelig melding til ildsjelene på GamleVossebanen: Kulturminne­fondet har bevilget 100000 til den hundre år gamle postvognen.

Bergensavisen (pdf)

28 jernbaneulykker foreløpig i 2020

Av de 28 jernbaneulykkene er fire under etterforskning.

Jernbanetilsynet

Jernbane – en ubrukt løsning

Sydhavna har potensiale for den største godsoverføringen fra vei til jernbane som eksisterer i Norge i dag.

NTB / Oslo Havn

Ny prosjektsjef for jernbaneutbyggingen i Moss

Eirik Harding Hansen blir ny prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad. Han skal etter planen være på plass til sommeren.

bygg.no

Ny trikkeholdeplass foran legevakten

Den nye trikkeholdeplassen Nybrua åpnes mandag 15. februar, opplyser Oslo Sporveier på sine hjemmesider.

Avisa Oslo

Bil kjørte inn i jernbanebom, toget må kjøre saktere

Både bil og bom er fjernet fra jernbaneovergangen.

Tønsbergs Blad

Bane Nor må betale gjerdene

Fire kommuner langs Dovrebanen er lei av dårlige gjerder og dyretragedier på toglinja. Nå tar de Bane Nor til retten igjen.

opp.no

Venter på finansiering – trikken fortsetter å være treg fremover

Passasjerer på Ekebergbanen må beregne noen ekstra minutter på trikketuren inntil Sporveien har fått finansiering til å oppgradere skinnene.

Avisa Oslo

Gjennomføring av to tog i timen er av avgjørende betydning

Samarbeidsforumet ber statsråden om at to tog i timen mellom Melhus og Steinkjer realiseres.

Stjørdalens Blad

ABB skal bygge Hell omformer

Når Trønder- og Meråkerbanen etter planen er ferdig elektrifisert i 2024, er det Hell omformerstasjon som vil levere strøm både til togene og til andre jernbaneinstallasjoner på banenettet.

bygg.no

Hver morgen kjører Vy tog mellom Halden og Göteborg - uten passasjerer

Hver morgen i høst og vinter har Vy fortsatt å kjøre morgenruten Halden-Göteborg. Med fullt personale. Uten passasjerer.

Aftenposten

Byrådet i Oslo sier ja til Bane NORs planer om nye jernbanespor - verneverdige hus må fjernes

Byrådet støtter Bane NORs planer om å bygge nye jernbanespor mellom Oslo S og Bryn. Utbyggingen skal bedre togtilbudet til en million reisende, men har møtt sterk motstand lokalt.

bygg.no

Vy kjører færre togavganger – men uten at ansatte blir permittert

I en periode vil Vy redusere antall avganger på Bergensbanen og på Østlandet. Men det gjøres uten at ansatte blir permittert.

NJF Magasinet

Jan-Erland (21) er ny banemester på Krøderbanen

Jan-Erland Asbjørnhus fra Geithus er ansatt som ny banemester ved Krøderbanen.

TV Modum

Skal toget fortsatt være et realistisk alternativ mellom Oslo og Stavanger? Det er nå eller aldri

Hvis svaret på spørsmålet er JA, er det ved kommende rullering av Nasjonal Transportplan (NTP) dette må synliggjøres.

Tønsbergs Blad

Byrådet lover snarlig avklaring om flytting av Briskebytrikken til Skovveien

En tre år lang kamp mot flytting av Briskebytrikken kan gå mot en snarlig slutt. — Vi vil kjempe mot flytteplanene til siste mulighet er oppbrukt, sier beboere i Skovveien.

Vårt Oslo

Glemte å telle setet i midten – nå retter Vy opp NSB-tabbe

Her er en ting som beviselig fungerer bedre hos nye Vy enn hos gamle NSB: telling av seter.

VG

Trippel-ja til tog: – Vi må være villige til å ta noen sjanser

Politikertrioen er fast bestemt på at en togtrase gjennom Aurskog-Høland vil gi kommunen et solid løft – selv om den vil få negative følger for noen.

indre.no

Vil forlenge Bratsbergbanen til Larvik og Sandefjord

Å kunne ta Bratsbergbanen fra Skien til Larvik og Sandefjord kan bli en realitet. Jernbanedirektoratet er i full gang med prosjekt.

Telemarksavisa

Bettina Sandvin i Bane Nor er lei for at de blir oppfattet som arrogante

Bettina Sandvin har kun vært prosjektdirektør for Østre linje og hensettingsanlegg i noen måneder, men hun er helt tydelig på at Bane Nor ikke ønsker å oppfattes som arrogante.

Østlandets Blad