Type 23b  nr. 443
Skiftelokomotiv

23b 443

Type 23b
Nummer 443
Byggeår 1924
Fabrikant Thunes Mek. Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Akselanordning C
Drivhjuldiameter 1250 mm
Lengde over buffere 9,515 m
Maskinytelse ca. 500 HK
Sylindre 2
Sylinderdiameter 410 mm
Sylinderslaglengde 550 mm
Kjelovertrykk 12 kg/cm2
Heteflate 77,8 m2
Overheteflate -
Ristflate 2,70 m2
Vannbeholdning 5,5 tonn
Kullbeholdning 1,3 tonn
Vekt i driftsklar stand 42,2 tonn
Største kjørehastighet 40 km/t
23b 443 Kristiansand 1959
23b 443 Sundland 1970
23b 443 Filipstad 1971
23b 443 Vikersund 1971
23b 443 Maihaugen 2010
Til skifting i Narvik ble det i 1907 og 1911 levert to tanklokomotiver. Disse hadde nesten 14 tonns aksellast, og kunne på denne tiden derfor bare brukes på Ofotbanen.

I begynnelsen av 1920-årene ble det behov for tyngre skiftelokomotiver sørpå, særlig i Oslo distrikt. Thune konstruerte en variant av Ofotbanelokomotivene som fikk betegnelsen 23b. De fikk både ramme- og sidevanntanker, og dermed aksellast i overkant av 14 tonn. I 1924-24 ble det levert 12 slike lokomotiver. De fleste ble stasjonert i Oslo distrikt, men noen kom også til Drammen og Trondheim distrikter. To lokomoiver av samme type ble også levert til A/S Sydvaranger i Kirkenes.

Type 23 var enkle og robuste maskiner som var i bruk helt til de utover på 1960-tallet ble erstattet av diesellokomotiver av type Di2.

Lokomotiv 443 ble levert til Drammen distrikt i 1924. Det var stasjonert i distriktet i all sin tid, men var i en periode på 1950-tallet i Kristiansand. Det ble som et av de siste av typen utrangert i november 1970.

Etter initiativ fra Norsk Jernbaneklubb ble lokomotivet overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Det fikk imidlertid ikke plass på museet, men ble fraktet til Kløftefoss på Krøderbanen hvor det stod lagret til 1979. Etter å ha stått lagret i mange år i lokomotivstallen i Kornsjø ble det til slutt stilt ut sammen med noen personvogner på Maihaugen i Lillehammer.
 
 
----------