Artikkelindeks

22. april var det tid for nok et besøk på jernbaneanlegget Holm-Nykirke, også denne gangen i Holmestrand med besøk i den kommende stasjonshallen.  Ettersom enkelte (les: fotografen og skribenten) kom tidlig, ble det tid til å se seg litt om på stasjonsområdet før møtet startet.  Derfor starter vi med noen utendørsbilder.

Fra plattformen til spor 1 i Holmestrand lar vi blikket gå over mellomplattformen mot fjellveggen som skjuler den kommende stasjonen.  Mellom betongbilen og betongpumpebilen vises inngangen som ble benyttet i anleggsperioden, og som blir rømningstunnel og ventilasjonssjakt for det ferdige anlegget.  Til venstre i bildet vises sørveggen for det som blir inngangspartiet til stasjonen.

Den sørligste delen av stasjonsområdet i Holmestrand med utsikt sørover.

Stasjonsområdet i Holmestrand.  Til venstre skimtes stasjonsbygningen fra 1881, midt i bildet veggen til det som blir inngangen til den nye stasjonen, helt til høyre rømningstunnelen.

 

Jernbaneverkets representanter tok oss vel imot i informasjonssenteret på Holmestrand stasjon, og ga inngående informasjon om prosjektet.

Mens vi venter.  En vitebegjærlig gjeng ...

... er samlet rundt bordet, ...

... og de siste deltagerne gjør sin entré.  Programmet kan starte.

Prosjektleder underbygning Ole Johan Aas-Haug i Jernbaneverket ga tilhørerne et godt innblikk i prosjektet.  Her er det Fjellheisen som omtales, på lerretet ble det vist en mulig løsning på det bygget som vil huse adkomsten til heisene.

Rune Johansen, som jobber med Jernbaneteknikkk som byggelederassistent på lavspentkontrakten UHN 12, overtok lerretet og gjorde på en god måte rede for eget arbeidsfelt.  Det dreier seg blant annet om høyspenningskiosker med rom for alle elektrofagene, anlegg for nødlys i håndløper og etterlysende skilter i tunnelen, samt brannventilasjon i taket på tunnelen.

 Hans Morten Tamnes takker på vegne av Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold de fra Jernbaneverket som velvillig stiller opp for oss med en flaske rødvin til hver.  Først ut er Vigdis Tandberg.

 

 SHA-leder (sikkerhet, helse og arbeidsmiljø) Torstein Dahle var neste ut, deretter fulgte Ole Johan Aas-Haug og Rune Johansen.

Lokalavdelingens leder takket for den velvilje som har blitt vist lokalavdelingen fra Jernbaneverket gjennom byggeperioden, og ga uttrykk for håp om et siste besøk før anlegget ferdigstilles og trafikken igangsettes høsten 2016.

 

Da orienteringen var ferdig, ble deltagerne kledd opp med det som er minimumskravet for å kunne bevege seg i et anleggsområde - vernesko/-støvler, vernevest og hjelm.  Deretter gikk det i flokk og følge fra informasjonssenteret i pakkhuset langs Kirkeveien på bro over stasjonsområdet og inn på anleggsområdet.

Jernbaneverkets Torstein Dahle (t.h.) i samtale med Torstein Reiersen.

 

Bla om til neste side og bli med på innsiden.


Den programposten som vel var av aller størst interesse for deltagerne hadde kommet, nemlig å få komme inn i fjellet og kunne se progresjonen fra fjorårets besøk.

Før gruppen bega seg inn i stasjonshallen, ble det tid til litt informasjon om det som blir nødutgang. I bakgrunnen skimtes taket på stasjonsbygningen fra 1881.

På vei gjennom rømningstunnelen mot stasjonshallen.  Til venstre betongveggen som utgjør en vesentlig del av sjakten for fjellheisen.

I stasjonshallen ble gruppen møtt av Knut Edmund Knutsen, prosjektsjef Jernbaneverket, og Jan Erik Skogen, prosjektsjef Skanska.

Stasjonshallen sett sørover.  Til venstre plattform for nordgående tog, til høyre plattform for sørgående tog.  Fundamentene for halvveggene som skal settes opp mellom plattformsporene og de gjennomgående sporene ligger jevnt med pukklaget.

Fra stasjonshallen og nordover.

Traseen for plattformsporet for stoppende tog i nordgående retning.

Jan Erik Skogen i Skanska orienterer om den jobben de har gjort i Holmestrandporten.  Til venstre for ham står Knut Edmund Knutsen i Jernbaneverket.  Lengst til høyre Torstein Dahle.

 

 Inne i stasjonshallen (t.v.), i traseen for nordgående spor, står en interessert gruppe og suger til seg alt prosjektsjefene i Jernbaneverket og Skanska forteller om anlegget.

Mot slutten av 2016 er det neppe tilrådelig å stå der ...

Gunnar Hagelund travelt opptatt med å suge til seg inntrykkene.

Prosjektsjef Knut Edmund Knutsen venter på at de (den ...) siste forlater stasjonshallen.

På vei ned adkomsten til plattformen for nordgående tog.  Til høyre passasjen som går under sporene og leder til plattformen for sydgående tog.

Passasjen som leder under sporene til plattformen for sørgående tog.  Betongflatene skal kles før publikum tar det hele i bruk mot slutten av 2016.

For å komme til og fra plattformen for sydgående tog, går en under sporene.

Når stasjonen tas i bruk må en regne med å møte slike "klumper" med reisende.  Men den prosentvise andelen iført refleksvester vil utvilsom være betraktelig lavere ...

Det obligatoriske familiebildet.

 

 Da bar det ut i friluft, følg med på neste side.


Tilbake under blå himmel, omvisningen gikk mot slutten.

Verden utenfor åpenbarer seg, rett frem er stasjonsbygningen fra 1881.

Jernbaneverkets Torstein Dahle tegner og forteller for å svare på spørsmål fra Bjarne Holhjem.  Torstein Sunde følger interessert med.  Til høyre er Knut Edmund Knutsen på vei ut.

Den nordre veggen for inngangspartiet til Holmestrands nye stasjon forskales.

Prosjektsjef Knut Edmund Knutsen kan tilfreds se at anlegget han har hovedansvaret for skaper interesse.

Hovedinngangen til den nye stasjonen.  Oppe på toppen av fjellet vil en annen inngang finnes, fjellheisen vil sørge for å bringe reisende opp og ned, til og fra togene.  Og skaper samtidig en ny forbindelse mellom sentrum ved sjøkanten og bebyggelsen oppe på fjellet.

Nytt og gammelt.  Til venstre stasjonsbygningen som har tjent byens innbyggere og jernbanen fra 1881, til høyre det kommende inngangspartiet til stasjonen som vil tjene befolkningen i fremtiden.

Turen er ved sin ende, nå gjenstår det å levere tilbake lånte gevanter og få på seg sitt eget.

 

 Til slutt takker Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold Jernbaneverket for den velvilje vi blir møtt med, og ser frem til en omvisning og inspeksjon før anlegget tas i bruk.

Under besøket ble lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes tilbudt en fornyelse av sikkerhetskurset for ferdsel i anleggsområder av Torstein Dahle.  Mot slutten av november 2015 ble kurset gjennomført, det resulterte i en anledning til å komme inn i Holmestrandporten mens sporbyggingstoget var i full produksjon.  Den ekspedisjonen avstedkom et innlegg på Norsk Jernbaneklubbs Forumet "Stasjonen", og kan ses ved å følge en av linkene, hvor den ene er for registrerte og påloggede forumbrukere, den andre for ikke påloggede.

 SPOT-en i Holmestrandporten (for innloggede brukere), SPOT-en i Holmestrandporten (for ikke innloggede).