Da vi kom til den tredje dagen i juni, var det tid for et nytt besøk på jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn.  I motsetning til besøket i 2014, hvor vi hadde en armada av personbiler, ble dette gjennomført som en busstur.  Bussen ble ført av lokalavdelingens medlem Morten Aksnes, han sørget også for at bussen ble stilt til rådighet for en særdeles hyggelig pris.

Tog ankommer Larvik stasjon.  Reisende som skal videre, altså til Porsgrunn eller Skien, må bytte til buss.  Når den nye banen fra Farriseidet til Porsgrunn tas i bruk i 2018, vil det trolig ikke bli noen tog som snur i Larvik - de vil fortsette til Skien.

 

En ganske så ny buss står klar til å legge ut på tur på og langs jernbaneanlegget.  Det er kun fotografen det ventes på ...


For at det skal bli enklere å orientere seg, kan dette kartet fra Jernbaneverket være et godt hjelpemiddel.

2015 01 Jbv kart farriseidet porsgrunn croppet 700

Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015.  Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn.  Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor.  Foto: Jernbaneverket  (Ved å klikke på bildet, vises det i større oppløsning.)

 

Fra Larvik stasjon gikk ferden via Farriseidet, hvor vi fikk se det som var mulig å se fra bussen.  Deretter bar det ut på E18 som vi fulgte til Sky, så var det inn på anleggsveien.  Etter noen hundre meter på den, gikk ferden inn i fjellet og via rømningstunnelen ned til Kleivertunnelen og jernbanetraseen.

På tur gjennom Kleivertunnelen i retning vest, planen er å komme ut i rømningstunnelen nærmest Pauler.  Arbeidet med å montere betonghvelv pågår for fullt.

"Men at work".

Mye begynner å komme på plass, men mye gjenstår ...  På høyre side gangveien som kommer til anvendelse om et tog må evakueres i tunnelen.

 

Etter å ha kommet ut av Kleivertunnelen omtrent en kilometer øst for enden, gjør vi en stopp ved Pauler.

Den vestre inngangen til Kleivertunnelen.  Oppe ved tunnelportalen er det aktivitet med betongarbeider.  Rett bak to parkerte personbiler er en bropillar i ferd med å reise seg.

Paulertjønnbrua er i ferd med å strekke seg fra vest til øst.

Området ved Paultjønn er myraktig, kranutstyr og annet utstyr for byggingen står på flåter.  Paulertjønnbrua blir 343 meter fra ende til ende når den er ferdig.

Interesserte medlemmer kikker, spør og suger til seg inntrykk.

 

Ved Vassbotn ble turens andre og siste stopp gjennomført ved Hallevannetbrua.

Hallevannetbrua begynner å ta form, når den er ferdig får den en lengde på 438 meter og et fritt spenn på 166,5 meter.

Roar Johansen, delprosjektleder på UFP01 Vestfold, orienterte og ...

... svarte på spørsmål fra en vitebegjærlig gjeng.

 

For å få vite litt mer om Hallevannetbrua kan du se på omtalen av turen som ble gjennomført i august 2014.

Fra Vassbotn fortsatte turen langs Sørlandske hovedvei til Langangen, der ble det en avstikker til Ønna.  Det ble ikke anledning til å gå ut av bussen, vi gjorde ikke annet enn å snu og kjøre tilbake.  Ferden fortsatte så til Lillegårdskrysset og Herregårsbekken.  Heller ikke her ble det anledning til å forlate bussen.

Lokalavdeling Vestfolds leder Hans Morten Tamnes fikk på slutten av 2015 anledning til å befare størstedelen av anlegget.  Resultatet av denne turen er omtalt i en egen tråd på Norsk Jernbaneklubbs Forumet "Stasjonen".  Følg linken Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget (for registrerte og innloggede forumbrukere) eller Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget (for ikke innloggede), så kan du se hvordan det så ut rett før årsskiftet.

Tilbake i Larvik var det på sin plass å la de som på ulike vis hadde bidratt til at turen kunne gjennomføres, få en takk for innsatsen.

Jernbaneverkets Terje Hammersland (t.v.), bussjåfør Morten Aksnes og Jernbaneverkets Roar Johansen (t.h.) har alle fått hver sin flaske med "Streken"  av lokalavdelings leder Hans Morten Tamnes.

Familiebilde.

 

Takk for turen, vi ser frem til neste befaring som vil finne sted i løpet av 2016.