Lokalavdelingen ble lørdag 13. oktober 2012 invitert hjem til stiftssvenn og stasjonsmester Stein Unneberg og en reise med Stiftsbanen.  Vi ble tatt vel imot, og besøket ga oss en minneverdig opplevelse.

En smule fakta om Stiftsbanen før vi tar fatt på rundturen:

  • Märklin M-skinner
  • Åtte adskilte strømkretser
  • Kjørestrekning - sånn omtrent mangfoldige meter gjennom seks kjellerrom fordelt på noe rundt 70 m²
  • Forbilde - helt klart etter opphavsmennenes hoder og fantasi
  • Rullende materiell fra en lang rekke forvaltninger i Skandinavia og Europa

 

I det øyeblikk du satte foten ned i kjelleren ble du møtt av skinnegang på kryss og tvers, høyt og lavt.

Velkommen til Stiftsbanen!  Du møtes av tog så snart du setter foten på innsiden.  Men det er ikke bare tog, ...

... her er det også mulig å la tankene løpe tilbake til den tiden biler hadde særpreg og egenart.

 

Selv om biler fra tidligere tider er spennende, var det tog og jernbane i litt mindre størrelse som var bakgrunnen for vårt besøk.  Ta plass, lukk dørene, ferden kan starte.

Materiellet man får se kan best beskrives som variert.  Nærmest passerer en sveitsisk Krokodille med et tog bestående av spise- og sovevogner, i lokstallen er en El 16 og en El 13 klar til innsats.  Til høyre en tysk BR 50 med kabintender foran et persontog.

Høyt oppe ligger Ingertoppen stasjon, oppkalt etter Steins kone. 

Stiftssvenn og stasjonsmester Stein Unneberg (t.v.) fortalte villig vekk om anlegget og tanken bak, og ga oss en minneverdig opplevelse.

Spor på kryss og tvers og henimot uante muligheter for togkjøring.

Noen ganger må man se med mer enn bare øynene ...

To erfarne Märklin-eiere, Svend-Erik Larsen (t.v.) og Øyvind Andreassen, studerer anlegget.

Svend-Erik Larsen lar blikket hvile på en tysk BR 44 som kommer forbi med godstog.  På veggen henger sporplanen for Stiftsbanen.

Norske lokomotiv og vogner, her representert ved en grønn Di 3 med hvit stripe og en med den velkjente rødfargen og gul stripe.  Begge lokene har norske trevogner på kroken.

Stein Unneberg har en stø hånd på en trafo - toget skal frem!

Stiftssvenn og stasjonsmester Stein Unneberg (nr. 3 f.h.) fortalte villig vekk om anlegget og tanken bak, og ga oss en minneverdig opplevelse. Svend-Erik Larsen (t.h.) er en mangeårig lidenskapelig MJ-entusiast og eier av et utall Märklin-modeller.

 

Uansett hvor morsomt det er det en er opptatt av, er det behov for påfyll av næring.  Steins barnebarn hadde sørget for et utmerket serveringstilbud bestående av pølse og brød og mineralvann.  Og som ikke det var nok ble det servert god, svart kaffe.  Da serveringstilbudet var utsolgt, gjorde vi ikke som fanten og reiste, men samlet oss i stuen for en liten prat.

Deltagerne samlet, de som ikke fant sitteplass tok til takke med å stå på egne undersåtter.  Eller ben som det også heter.

Stein Unneberg (t.v.).  Foran seg har han en pose fra en norsk bedrift som har spesialisert seg på gjæret drikke.

 

Besøket gikk mot slutten, men først ble det nok en tur til ned til Stiftsbanen.

En siste titt før besøket er over.  I bakgrunnen stasjonsmesterens oppvoksende slekt.

 

NJK Vestfolds besøk på Stiftsbanen var blant de siste før den ble nedlagt og revet opp.  Allikevel er det ikke slutt, alt utstyret som utgjorde Stiftsbanen skal få nytt liv på Knattholmen utenfor Sandefjord.

Til slutt takker vi Stein Unneberg og hans familie for gjestfriheten og en flott opplevelse en lørdag ettermiddag i oktober.