Bo2c 950
2-klasse sidegangsvogn med salong

Bo 950

Litra (type) Bo2c
Nummer 950
Byggeår 1910
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Bergensbanen
I ordinær trafikk til 1969
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 19,50 m
Vognvekt 29,6 tonn
Sitteplasser 2 kl. 34
Bo 950 Vikersund 1972
Bo 950 Oslo S 2005
Bo 950 Elverum 2015
Bo 950 Elverum 2015
Bo 950 Interiør kupé 2022
Bo 950 Interiør salong 2022
Vogn 950 ble levert til NSB fra Skabo i 1910 til bruk på Bergensbanen. Sammen med den tilsvarende vogn 811 til Merakerbanen ble den bygget med avrundede ender på takoppbyggene og overgangsbelger, men endeplattformene var utført rettvinklet. Disse vognene representerte dermed en overgangstype før den endelige utformingen med skrå endepartier kom i 1912.
 
Vognen har fire kupéer med sidegang og en rommelig salong i midten. Benkene i kupéene kunne gjøres om til soveplasser ved at seteryggene ble slått opp som overkøyer, vognen kunne dermed ha inntil 16 soveplasser.
 
Vognen ble sparsomt brukt og ble oppbevart i vognremissen på Garnes stasjon når den ikke ble brukt. Det fortelles at vognen ble brukt regelmessig av Dronning Maud mellom Oslo og Bergen i forbindelse med hennes mange besøk i England. Ved slike transporter ble vognen skiftet fra stasjonen og helt ut på kaien der Englandsbåten lå. På grunn av dette ble vognen lenge etter dronningens død omtalt som "Dronning Mauds vogn".
 
I 1951 ble vognen noe modernisert innvendig, og seteryggene i kupéene ble fastgjort slik at vognen ikke lenger kunne brukes som sovevogn.
 
Vogn 950 ble utrangert i 1969 og ble overtatt av Norsk Jernbanemuseum.
Norsk Jernbaneklubb fikk disponere vognen fra 1974, og den ble deretter brukt i museumstog på det nasjonale jernbanenettet i regi av Norsk Museumstog.
I 2011 gjennomgikk vognen en større reparasjon av bærekonstruksjonen og ble pusset opp utvendig.

Sommeren 2022 ble vognen overført til Krøderbanen, hvor den ble brukt i forbindelse med banens 150-årsjubileum. Den er for tiden lagret i en av Krøderbanens vognhaller.
 

----------