CFo2a  778
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

CFo2a 778

Litra (type) CFo2a
Nummer 778
Byggeår 1909
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Eidsvold-Ottabanen
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 18,89 m
Vognvekt 27,8 tonn
Sitteplasser 3 kl. 48
Lasteevne godsrom 1,0 tonn
Merknad Hensatt
CFo2a 778
CFo2a 778 Kløftefoss 1974
CFo2a 778 Interiør kupe
CFo2a 778 Interiør sidegang
CFo2a 778 Interiør konduktørrom

 

Vogn 778 ble levert til Eidsvold-Ottabanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1909. Ved leveransen hadde den 7 tredjeklassekupéer med tilsammen 56 sitteplasser, konduktørrom og et lite reisegodsrom. Vognen representerer slutten på en byggestil som var vanlig fra omkring 1900.
 
Vogn 778 ble mye brukt i personførende godstog i Gudbrandsdalen. Den har derfor tre helt uavhengige oppvarmingssystemer:
- schweizerapparater (koksfyrte ovner montert under vognen)
- dampvarme (rørradiatorer som varmes med damp fra damplokokomotiv)
- elektrisk varme (elektriske ovner som får strøm fra elektrisk lokomotiv eller diesellokomotiv)
 
I 1953 ble vognen pusset opp og noe modernisert. Ved samme anledning ble reisegodsrommet utvidet på bekostning av en kupé. Vognen fikk dermed bare 48 sitteplasser fordelt på 6 kupéer.
 
På slutten av 1960-tallet gikk 778 fast i det såkalte "Moelv-toget", et lokaltog bestående av lokomotiv og én enkelt personvogn som gikk mellom Hamar og Moelv.
 
Vogn 778 ble utrangert i 1971, og NJK søkte om å få overta den i 1972. Det var imidlertid allerede bestemt at den skulle brukes i en øvelse for Sivilforsvaret, og vogner som ble brukt i slike øvelser fikk ofte svært hard medfart. 778 ble heldigvis ikke skadet under øvelsen, og utover på 1970-tallet ble vognen brukt i mange ekstratog, filminnspillinger og chartertog. Den ble også brukt på Krøderbanen i de første årene etter at NJK begynte regulær veterantogkjøring på banen.
 
Vogn 778 tilsvarer i byggestil og utforming CFo 519 som ble mye brukt i persontogene på Krøderbanen inntil 1948. Vognen står for tiden lagret på Kløftefoss i påvente av reparasjonsarbeider.
 
 
 
----------