item, $params); ?>

"Gamla"
Bensinmotorvogn fra Solbergfossbanen

"Gamla"

Litra (type) -
Nummer -
Navn (uoffisielt) "Gamla"
Byggeår 1928
Fabrikant
AB Hässleholms Verkstäder
Levert til Mørkfoss-Solbergfossanlegget
I ordinær trafikk til 1965
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over støtfangere 7,68 m
Vognvekt 6,45 tonn
Motor Willys Knight
Motoreffekt 66 HK
Største kjørehastighet 50 km/t
Sitteplasser 3 kl. 17
Merknad Hensatt
Tegning av "Gamla"
"Gamla" Krøderen 1986
"Gamla" Krøderen 2008
"Gamla" I vognhallen, Solbergfoss 1969
"Gamla" Kolstad, Solbergfossbanen 1969
"Gamla" Oslo 1971
"Gamla" På besøk i Gävle 1986
"Gamla" Fabrikkfoto 1928
Bruksbanen Askim-Solbergfoss ble åpnet i 1917 forbindelse med utbyggingen av kraftstasjonen ved Solbergfoss i Glomma. I konsesjonsbetingelsene for banen ble kraftverksanlegget pålagt å drive persontransport, og de første årene ble trafikken avviklet med damplokomotiver og alminnelige personvogner.

 

Trafikk med lokomotiver og vogner var lite lønnsom på svakt trafikkerte baner, og de fleste jernbaneselskaper forsøkte seg utover på 1920-tallet med anskaffelse av små motorvogner for å bedre økonomien på slike strekninger. De første slike motorvognene - "skinnebusser" - var bygget omtrent etter samme lest som datidens landeveisbusser.

 

I 1928 anskaffet Solbergfossbanen en skinnebuss fra det svenske verkstedet "Aktiebolaget Hässleholms Verkstäder". Utforming og byggemåte tilsvarte i stor grad de første skinnebussene som NSB anskaffet. Solbergfossbanens vogn var utstyrt med en 66 HK Willys Knight sleidventilmotor, en spesiell motorkonstruksjon hvor sylinderforingene er bevegelige og porter i foringene styrer inn- og utstrømningen i stedet for alminnelige ventiler.

 

Vognen hadde 17 sitteplasser og et lite godsrom bakerst, men den hadde førerplass bare i den ene enden og måtte snus på en liten svingskive på endestasjonene. Vognen ble populær og fungerte fint på banen, men etterhvert viste det seg at den var i minste laget. Banen anskaffet derfor en litt større motorvogn i 1938. Deretter ble begge vognene brukt vekselvis i trafikken.

 

Vognen fikk aldri noen formell typebetegnelse, nummer eller navn. Etter at den nye vognen ble levert i 1938 gikk den lokalt under navnet "Gamla". Foran ble den utstyrt med påskriften "Solbergfoss", men slik påskrift fikk også den nye vognen.

 

Trafikken på Solbergfossbanen var aldri stor, og etter 1945 ble den mindre og mindre etterhvert som flere og flere anskaffet egen bil og veinettet i området ble forbedret. De siste årene var det stort sett skolebarn som reiste med banen, og i 1965 ble trafikken helt innstilt.

 

I 1969 ville Solbergfossanlegget ha alt jernbanemateriellet fjernet, og den nystartede Norsk Jernbaneklubb fikk overta begge motorvognene. De ble først transportert til Ski, og deretter Oslo, hvor de ble gjenstand for en enkel oppussing. "Gamla" ble deretter transportert til Krøderbanen, hvor den stod hensatt i lokomotivstallen i 15 år.

 

1990 ble "Gamla" tatt i bruk på Krøderbanen etter å ha gjennomgått en grundig restaurering i lokomotivstallen på Ski. Fordi den bare har én førerplass og må vendes på endestasjonene er bruksmulighetene dessverre noe begrenset.

 

----------