Skd 220c  167
Skinnetraktor

220c 167

Type Skd 220c
Nummer 167
Byggeår 1967
Fabrikant Levahn. Mek. Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 7,6 m
Vekt i driftsklar stand 22,0 tonn
Motor Rolls Royce C6 SFL
Motoreffekt 158 kW (ca 215 HK)
Største kjørehastighet 45 km/t
Skd 220c 167 Lodalen 1999
Skd 220c 167 Strømmen 2011
220c 167 Krøderen 2011
220c 167 Krøderen 2014
220c 167 Kløftefoss 2014
Skinnetraktorene av type 220 omfatter to typer som er ganske forskjellige, Skd 220a og 220c. Årsaken til at de fikk samme typebetegnelse er at de hadde samme type motor og gearkasse, og dermed kunne brukes driftsmessig om hverandre. I tillegg fantes Skd 220b, som er en variant av 220a.
 
Type 220c ble bygget i et antall på 58 stk. i perioden 1963-1973. De første 14 traktorene ble levert av Levahn Mek. Verksted i Oslo. For de resterende leverte Levahn bare ferdig hjulsatte rammer med drivlinje, disse ble så bygget ferdig ved NSBs verksted Kronstad ved Bergen. Alle skinnetraktorene av type 220c har uansett alltid gått under navnet "Levahn-traktor".
 
Traktorene har en Rolls Royce-motor på 215HK, med en trinnløs hydraulisk veksel. Motoren driver en midtstilt blindaksel med koblestenger ut til hjulene. En liten finesse er at dieseloljen i brennstofftanken også brukes som vekselolje.
 
220c-traktorene var enkle å betjene, og svært godt likt blant personalet. En fordel var stangdrften, som ga en mye stillere gange og mindre fare for skader enn de tidligere traktortypene med kjedetrekk. De fikk også et mer avansert trykkluftbremsesystem, og kunne derfor fremføre relativt lange tog.
 
Etter at 220c 167 ble tatt ut av alminnelig trafikk ved NSB ble den solgt til Bombardier Strømmen som brukte den til intern skifting. Traktoren ble i desember 2011 kjøpt av Krøderbanen.
 
220c 167 er vanligvis stasjonert på Kløftefoss stasjon. Den brukes til skifting, kipptog- og arbeidstogkjøring, og om nødvendig som hjelpelok i persontogene.
 
 
----------