Skd 220c  210
Skinnetraktor

Skd 220c 210

Type Skd 220c
Nummer 210
Byggeår 1972
Fabrikant Levahn. Mek. Verksted og
NSB Verksted Kronstad
Levert til NSB
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Akselanordning B
Lengde over buffere 8,0 m
Vekt i driftsklar stand 22,0 tonn
Motor Rolls Royce C6 SFL
Motoreffekt 158 kW (ca 215 HK)
Største kjørehastighet 45 km/t
Merknad Under reparasjon
Skd 220c 210 Åndalsnes 1973
Skd 220c 210 Otta 1999
Skd 220c 210 Strømmen 2011
Skd 220c 210 Vikersund 2014
Skd 220c 210 Kløftefoss 2014
Skd 220c 210 Under oppussing
Kløftefoss 2015
Skd 220c 210 Under oppussing
Kløftefoss 2023
Skinnetraktorene av type 220 omfatter to typer som er ganske forskjellige, Skd 220a og 220c. Årsaken til at de fikk samme typebetegnelse er at de hadde samme type motor og gearkasse, og dermed kunne brukes driftsmessig om hverandre. I tillegg fantes Skd 220b, som er en variant av 220a.
 
Type 220c ble bygget i et antall på 58 stk. i perioden 1963-1973. De første 14 traktorene ble levert av Levahn Mek. Verksted i Oslo. For de resterende leverte Levahn bare ferdig hjulsatte rammer med drivlinje, disse ble så bygget ferdig ved NSBs verksted Kronstad ved Bergen. Alle skinnetraktorene av type 220c har uansett alltid gått under navnet "Levahn-traktor".
 
Traktorene har en Rolls Royce-motor på 215HK, med en trinnløs hydraulisk veksel. Motoren driver en midtstilt blindaksel med koblestenger ut til hjulene. En liten finesse er at dieseloljen i brennstofftanken også brukes som vekselolje.
 
220c-traktorene var enkle å betjene, og svært godt likt blant personalet. En fordel var stangdrften, som ga en mye stillere gange og mindre fare for skader enn de tidligere traktortypene med kjedetrekk. De fikk også et mer avansert trykkluftbremsesystem, og kunne derfor fremføre relativt lange tog.
 
220c 210 ble levert i den siste serien på 12 traktorer som ble bygget av denne typen. Siden ekstratogsignaler ikke lenger ble brukt fikk traktorene i denne serien bare fire signallamper i hver ende, mot seks på de foregående seriene. De ble også forberedt for sentralkobling og ble dermed ca 40 cm lengre enn de øvrige 220c-traktorene. Sentralkobling ble imidlertid aldri montert.
 
Etter at 220c 210 ble tatt ut av alminnelig bruk ble den solgt til Bombardier Strømmen som brukte den til intern skifting. Traktoren ble i september 2014 kjøpt av Krøderbanen og fraktet til Kløftefoss.
Den er for tiden under reparasjon og oppussing, og vil deretter bli brukt til skifting og arbeidstogkjøring.

 

----------