Mf2  23489
Grusvogn med bremserhus

Mf2 23489

Litra (type) Mf2
Nummer 23489
Byggeår 1915
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til Tinnoset-Porsgrunn-Banen
I ordinær trafikk til 1978
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 7,0 tonn
Lasteflate 18,3 m2
Rominnhold 4,8 m3
Lasteevne 10,0 tonn
Mf2  23489 Krøderen 1984
Mf2 23489 Med nedslåtte sidelemmer
Krøderen 2011
Mf2 23489
 
I militærtog 2007, for anledningen lastet med jeep og mitraljøse
Mf2 23489
Mf2 23489 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1915 til Tinnoset-Porsgrunn-Banen (Bratsbergbanen).
Det en grusvogn av standardtype, beregnet for transport av grus og masse til anlegg og vedlikehold av jernbanen. Den kan også brukes til alle typer løsgods som kull, malm, stein, skifer og byggematerialer.
 
Vogn 23489 ble bygget etter samme hovedtegning som datidens mest moderne N-vogner (senere N2 type 2). Vognen var midlertidig utstyrt som grusvogn og var beregnet for senere ombygging til N-vogn, men dette ble ikke gjennomført. Vognkassen er 2,65 meter bred, men siden den var beregnet på å bygges om til en vogn med bredde på 2,8 meter stikker bufferbjelkene litt utenfor vognkassen. Det ble bygget 123 vogner av denne typen, hvorav 63 med bremserhus.
 
Mf2 23489 gikk med bare små endringer i hele sin driftstid. På et tidspunkt ble det opprinnelige bremserhuset skiftet ut med et bremserhus av forenklet type uten dør og vinduer.
På slutten av 1960-tallet ble vognen tatt i bruk som internvogn for NSBs egne transporter. Den ble endelig utrangert i 1978 og straks overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Deretter ble den pusset opp og fikk fargesettingen den hadde ved leveransen.
 
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer. Fra tid til annen brukes den også til grus- og svilletransport for banevedlikeholdet.
 

----------