G3  3150
Lukket godsvogn for vedtransport

G3 3150

Litra (type) G3
Nummer 3150
Byggeår 1909
Fabrikant Eidsfos Verk
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til ca 1960
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,70 m
Vognvekt 8,0 tonn
Lasteflate 16,1 m2
Rominnhold 34,0 m3
Lasteevne 15,0 tonn
G3 3150 Krøderen 2006
G3 3150 Krøderen 2007
G3 3150 Krøderen 2007
G3 3150 G3 3150 brukes fortsatt
som lagervogn for ved
G3  3150 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport. Opprinnelig hadde den også sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2/G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
G3 3150 ble levert til Smaalensbanen i 1909 og var av de tidlige G3-vognene med 12 tonns hjulsatser og enkleste type bremsestell. Den gikk i ordinær godstrafikk frem til begynnelsen av 1960-tallet, og i løpet av denne tiden ble det praktisk talt ikke gjort endringer på vognen.
Rundt 1960 ble den utstyrt med takluker og benyttet til transport av fyringsved til stasjonene i Oslo distrikt. På midten av 1970-tallet opphørte vedtransporten til stasjonene, og 3150 ble endelig utrangert i 1976. Deretter ble vognen benyttet som lagervogn for NSBs elektroavdeling på Grorud.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1990. Etter restaurering fremstår den nå i 1960-tallsutseende med takluker og merking som vedvogn. 
G3 3150 er stasjonert på Krøderbanen og står vanligvis på Krøderen stasjon. Den brukes fortsatt som vedvogn og sørger for at de mange vedovnene i bygningene på Krøderen stasjon har fyringsved om vinteren.
 
 
 

----------