L3  3800
Kassevogn for massegods

L3 3800

Litra (type) L3
Nummer 3800
Byggeår 1923
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til ca. 1965
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,56 m
Vognvekt 7,7 tonn
Lasteflate 17,0 m2
Rominnhold 17,0 m3
Lasteevne 16,5 tonn
L3  3800 Kløftefoss 1980
L3  3800 Krøderen 1984
L3 3800 Kløftefoss 2006
L3 3800 03 s Krøderen 2015
L3 3800 er en kassevogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer løsgods. Typisk last for slike vogner var kull, koks, ved, kubb og byggematerialer.
 
L3-vognene ble bygget i perioden 1910 til 1928. Kassevogner har vært en vanlig vogntype helt fra jernbanens barndom, og typen utviklet seg gradvis i størrelse og utstyr. Etter 1910 var bredden kommet opp i 2,80 og vognkasselengden 6,40 m, men viktigst var at 12-tonns hjulsatser hevet lasteevnen til over 15 tonn. Ellers fikk vognene brede, dobbelte lastedører med sidehengsler samt bevegelig presenningsbom. Over 500 slike vogner ble bygget, og vogntypen var i ordinær trafikk til begynnelsen av 1970-tallet.
 
Vogn 3800 ble levert til Smaalensbanen i 1923. Den ble utstyrt med trykkluftbremser i 1942, men ellers ble det ikke gjort vesentlige endringer på vognen. 3800 ble trolig tatt ut av ordinær trafikk omkring 1965, men fungerte videre som stasjonsvogn på Lillestrøm fram til endelig utrangering i 1979.
 
NJK overtok vognen i 1979. Den var da den aller siste eksisterende L3-vogn og ble reddet på vei til skraphandleren. 3800 var ferdig oppusset i 1987, og er restaurert tilbake til et utseende fra 1930/40-tallet.
 
L3  3800 er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
 
 

----------