Gfo2  10241
Lukket boggigodsvogn med konduktørrom og militærinnredning

Gfo2 10241

Litra (type) Gfo2
Nummer 10241
Byggeår 1925
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Trondheim Distrikt
I ordinær trafikk til 1944
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 14,80 m
Vognvekt 17,5 tonn
Lasteflate 28,4 m2
Rominnhold 60,4 m2
Lasteevne 17,0 tonn
Gfo2 10241 Vikersund 2004
Gfo2 10241 Krøderen 2011
Gfo2 10241 Åndalsnes 2022
Gfo2 10241 Som tilhenger-
vogn til 86/91-motorvognsett
Gfo2 10241 Godsrom med
militærinnredning
Gfo2 10241 er en lukket boggigodsvogn med konduktørrom. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
Av boggivognvarianten Gfo2 ble det bygget til sammen 130 vogner, alle med 9-tonns hjulsatser. De første som kom i 1905 hadde bare ett dørpar, men fra 1923 ble lengden øket noe og det ble to dørpar slik man kan se på 10241. Alle Gfo-vognene hadde et lite konduktørrom med egen plattform og inngang fra enden av vognen. Rommet hadde vedovn til oppvarming og var tilholdssted for konduktør- og skiftepersonalet under kjøring av lokalgodstog.
 
Vogn 10241 ble levert fra Strømmens Værksted til NSB Trondheim Distrikt i 1925.
Allerede i 1944 ble den imidlertid gjort om til verkstedvogn for utrykning ved uhell. Selve vognen ble lite endret som følge av sin nye rolle, men inneholdt alt tenkelig tungt verktøy og utstyr som kunne komme til nytte ved avsporinger o.l. Først på slutten av 70-tallet ble 10241 tømt for utstyr og utrangert.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1980, og den var ferdig restaurert i Trondheim i 2002. Den er ført tilbake til sitt opprinnelige utseende slik den var ved leveransen, og er komplett med sammenleggbar innredning for "64 Mand - 12 Hester".
 
Gfo2 10241 er nå stasjonert på Krøderbanen.
Den har endedører og overgangsmulighet til neste vogn, og brukes derfor fra tid til annen i alminnelige persontog når det er mange reisende. På grunn av sin relativt lave vekt er den også egnet som ekstra tilhengervogn til motorvognsett type 86 og 91.
Ved spesielle arrangementer brukes 10241 gjerne sammen med Gf3 13014, som også har endedør og overgangsmulighet.
Vognen har også blitt brukt ved flere filminnspillinger, både på Krøderbanen, i Hønefoss og i Åndalsnes.
 
----------