Lg1  11450
Gjødselvogn

Lg1 11450

Litra (type) Lg1
Nummer 11450
Byggeår 1899
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til Kristiania Renholdsverk
I ordinær trafikk til ca 1965
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 6,81m
Vognvekt 7,6 tonn
Lasteflate 12,8 m2
Rominnhold 14,3 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Lg1 11450 Kløftefoss 2007
Lg1 11450 I bruk i godstog
Vikersund 2011
Lg1 11436 Vogn 11436 ved leveranse fra Skabo 1899.
Lukene ble senere endret.
Lg1 11450 er en kassevogn av spesialtype, beregnet for transport av gjødsel. Den er overbygget med takluker og har tømmeluker nederst på vognsiden.
 
Litra Lg var løsningen på et stort og udelikat transportbehov. Når alle doene i de store byene ble tømt ble innholdet kjørt med hest og kjerre til nærmeste jernbanestasjon og lastet over i jernbanevogner. Lg-vognene ble gjerne benevnt "pudrettvogner", men ikke overraskende fikk de økenavn som "møkkabrigg".
Vognene ble kjørt ut til de store jordbruksområdene hvor bøndene selv hentet lasten og spredde det utover åkrene som gjødsel. All håndtering av dette "godset" foregikk selvfølgelig med håndkraft.
 
Lg-vognene var i utgangspunktet bygget omtrent som vanlige kassevogner, men var overdekket og hadde innvendig kasse av jern for å hindre avrenning. På sidene var det tømmeluker som ble betjent med en spak slik at vognene kunne tømmes kontrollert. Den øverste delen av endeveggene var ikke helt tett, så hvis det ble bevegelser i lasten under skifting kunne det medføre ubehagelige situasjoner hvis noen befant seg ved vognenden.
 
De første Lg-vognene kom allerede rundt 1870, men med utbyggingen av leiegårder mot sluttten av 1800-tallet økte behovet vesentlig. Det ble bygget i overkant av 200 slike vogner mellom 1895 og 1922, hvorav drøyt 100 var av tilsvarende type som 11450.
Etter hvert som vannklosettene ble vanlig utover 20- og 30-tallet forsvant Lg-vognene gradvis fra trafikken, og gjødseltransporten opphørte helt omkring midten av 1950-tallet.
 
Vogn 11450 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i en serie på 42 vogner til Kristiania Renholdsverk. Vognene ble driftet av Norsk Hoved-Jernbane og gikk senere over i NHJs eie.
Hvor lenge vognen rullet i gjødseltransport er ukjent, men på et tidspunkt ble den tatt i bruk til transport av kreosot til impregnering. Vognen ble trolig tatt ut av drift på midten av 1960-tallet, men som den eneste gjenværende av sin type ble den stående hensatt uten å havne hos skraphandleren.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok 11450 i 1972. Den var ferdig restaurert i 1986 og fremstår nå med utseende fra NHJ-tiden mellom 1899 og 1927.
 
Lg1 11450 er nå stasjonert på Krøderbanen, og benyttes av og til ved spesielle arrangementer. Av hensyn til publikum er den ikke utstyrt med autentisk last.
 
 
----------